Jdi na obsah Jdi na menu
 


Karosa ŠM 11

14. 3. 2008

Karosa ŠM 11

Obrazek

Karosa ŠM 11

Na počátku šedesátých let končila výroba vozů 706 RTO a bylo potřeba najít náhradu. Ta se v roce 1964 objevila započetím výroby Karosy typové řady Š. V roce 1964 přišla ověřovací série typu ŠM 11 (Škoda Městský 11 metrů). Následující rok přišel plný náběh výroby. Karosa ŠM je čistě městský typ se třemi dveřmi vpravo. Počty míst k sezení a stání se mírně lišily od vyráběných sérií. Vozy vyrobené do roku 1970 měly 31 k sezení a 59 na stání. Zbylé vozy vyráběné až do roku 1981 měly míst na sezení o 2 méně ale na stání o 6 víc než první série. Motory vyráběl tradičně LIAZ (více u rozdělení do sérií). Městská převodovka Praga měla 2 stupně a umožňovala buď ruční řazení tlačitky nebo plně automatický režim. Funkci spojky suploval hydrodynamický měnič. Vozdilo dosahovalo maximální rychlosti 65 km/h.
 
Rozdělení do sérií

ŠM 11 1608 série vyráběná do roku 1970. Má nižší obsaditelnost (90 osob), ale více míst k sezení. Motor LIAZ ML 630 dosahuje výkonu 132kW
ŠM 11 1620 vozy mají vyšší obsaditelnost (94 osob). Další odlišností je výkonější motor LIAZ ML 634 o výkonu 147kW. Vyšší výkon ale degraduje vyšší hmotnost o 1,2 tuny oproti původní verzi.
ŠM 11 1630 délka vozu přesáhla 11 metrů, jinak drobné odlišnosti v interiéru, zmizel transparent zvenku nad předními dveřmi.

Technické údaje

Rozměry (mm)  
délka 10 985, 11 170 (ŠM 1630)
šířka 2 500
výška 2 985 (ŠM 1608), 3 120 (ŠM 1620 a 1630)
rozvor náprav 5 600
výška podlahy 885
Hmotnost (kg)  
pohotovostní 7 800 (ŠM 1608), 9 000 (ŠM 1620 a 1630)
užitečná -
Karoserie & interiér  
druh samonosná, složená ze 6 panelů
počet dveří 3
počet míst k sezení 31 (ŠM 1608), 29 (ŠM 1620 a 1630)
počet míst k stání 59 (ŠM 1608), 65 (ŠM 1620 a 1630)
kabina řidiče polouzavřená
Motor  
typ vznětový šestiválec chlazený kapalinou,
uložený uprostřed
název LIAZ ML 630 LIAZ ML 634
zdvihový objem (cm3) 11 150 11 940
max. výkon (kW) 132 147
při otáčkách/min. 2 100 2 000
max. točivý mom. (Nm) 690 800
při otáčkách/min. 1 300-1 400 1 400
max. otáčky motoru 2 150 2 200
Převodné ústrojí  
poháněná kola zadní náprava
převodovka automatická dvoustupňová Praga 2M70
Podvozek  
přední náprava LIAZ
zadní náprava Raba, tuhá
brzdy vpředu i vzadu bubnové
Provozní vlastnosti  
max. rychlost (km/h) 65
objem palivové nádrže (l) 230
spotřeba paliva (l/100 km) 32 (při rychlosti 40 km/h)