Karosa-Renault CityBus 18M
20. 3. 2008
Karosa-Renault CityBus 18M
Kloubový Citybus 18M se objevil ve výrobě v roce 2001. Design je povedený, jediným nedostatkem je hrbol na střeše, CityBusu 18M se kvůli tomu říká Quasimodo. Ve vozech byl nově použit motor Iveco Cursor 8, s objemem pouhých 7,8 l. Výkonem přesto nijak nezaostává - 213kW. Motor je oproti např. Karose B 961 mnohem lépe utlumen, i když zvenku je slyšet o dost víc. I citybusy přicházely v různých odlišných sériích. Liší se hlavně provedení sedadel, starší mají rovná Vogel Sitze, novější mají zajímavé anatomické tvarování, které zajišťuje i víc místa na nohy. Liší se i kabina řidiče, nové vozy mají volant s delfínem (logo Irisbusu) a novou zajímavě řešenou přístrojovou desku.
Technické údaje
Technické údaje
Vnější rozměry (mm) | |
délka | 17 800 |
šířka | 2 500 |
výška | 3 185 |
pneumatiky | 275/70 R22.5 |
Hmotnost (kg) | |
pohotovostní | 17 300 |
užitečná | 11 200 |
Karoserie & interiér | |
druh | polosamonosná (ochráněno kataforetickou lázní) |
počet dveří | 4 (shrnují se dovnitř) |
počet míst k sezení | 40 |
počet míst na stání | 116 |
Motor | |
typ | vznětový šestiválec chlazený kapalinou přeplňovaný turbodmychadlem, s mezichlazením nasávaného vzduchu |
název | Iveco Cursor 8 |
objem (cm3) | 7 790 |
max. výkon (kW) | 213 |
při otáčkách/min. | 2 050 |
točivý mom. (Nm) | 1 100 |
při otáčkách/min. | 1 080-1 800 |
Převodné ústrojí | |
hnací náprava | zadní |
převodovka | automatická třístupňová Voith D 851.3 |
automatická čtyřstupňová Voith D 854.3 | |
automatická čtyřstupňová ZF 4HP 502 | |
automatická pětistupňová ZF 5HP 502 | |
retarder | hydraulický |
Podvozek | |
přední náprava | tuhá náprava Renault, s posilovačem řízení ZF |
střední náprava | Renault |
zadní náprava | portálová ZF |
brzdy | vpředu a vzadu kotoučové, uprostřed bubnové, s ABS a ASR |
Provozní vlastnosti | |
max. rychlost (km/h) | 74 (Voith 851), 80 (Voith 854) |
palivová nádrž (l | 360 |