Karosa-Renault CityBus 18M
20. 3. 2008
Karosa-Renault CityBus 18M
Kloubový Citybus 18M se objevil ve výrobě v roce 2001. Design je povedený, jediným nedostatkem je hrbol na střeše, CityBusu 18M se kvůli tomu říká Quasimodo. Ve vozech byl nově použit motor Iveco Cursor 8, s objemem pouhých 7,8 l. Výkonem přesto nijak nezaostává - 213kW. Motor je oproti např. Karose B 961 mnohem lépe utlumen, i když zvenku je slyšet o dost víc. I citybusy přicházely v různých odlišných sériích. Liší se hlavně provedení sedadel, starší mají rovná Vogel Sitze, novější mají zajímavé anatomické tvarování, které zajišťuje i víc místa na nohy. Liší se i kabina řidiče, nové vozy mají volant s delfínem (logo Irisbusu) a novou zajímavě řešenou přístrojovou desku.
Technické údaje
Technické údaje
| Vnější rozměry (mm) | |
| délka | 17 800 |
| šířka | 2 500 |
| výška | 3 185 |
| pneumatiky | 275/70 R22.5 |
| Hmotnost (kg) | |
| pohotovostní | 17 300 |
| užitečná | 11 200 |
| Karoserie & interiér | |
| druh | polosamonosná (ochráněno kataforetickou lázní) |
| počet dveří | 4 (shrnují se dovnitř) |
| počet míst k sezení | 40 |
| počet míst na stání | 116 |
| Motor | |
| typ | vznětový šestiválec chlazený kapalinou přeplňovaný turbodmychadlem, s mezichlazením nasávaného vzduchu |
| název | Iveco Cursor 8 |
| objem (cm3) | 7 790 |
| max. výkon (kW) | 213 |
| při otáčkách/min. | 2 050 |
| točivý mom. (Nm) | 1 100 |
| při otáčkách/min. | 1 080-1 800 |
| Převodné ústrojí | |
| hnací náprava | zadní |
| převodovka | automatická třístupňová Voith D 851.3 |
| automatická čtyřstupňová Voith D 854.3 | |
| automatická čtyřstupňová ZF 4HP 502 | |
| automatická pětistupňová ZF 5HP 502 | |
| retarder | hydraulický |
| Podvozek | |
| přední náprava | tuhá náprava Renault, s posilovačem řízení ZF |
| střední náprava | Renault |
| zadní náprava | portálová ZF |
| brzdy | vpředu a vzadu kotoučové, uprostřed bubnové, s ABS a ASR |
| Provozní vlastnosti | |
| max. rychlost (km/h) | 74 (Voith 851), 80 (Voith 854) |
| palivová nádrž (l | 360 |
