Karosa-Renault CityBus 12M
Karosa-Renault CityBus 12M
Karosa přišla na trh s modelem CityBus už v roce 1996. Autobus vznikl společným vývojem Karosy a Renaultu. Karoserie je líbivá, design se navíc ukázal jako velmi odolný vůči stárnutí, ani po víc než deseti letech nevypadá zastarale. Do Citybusů se už nedostaly motory LIAZ, namísto nich se v prvních sériích objevil koncernový motor Renaultu o výkonu 186kW. Kladem CityBusu je dobré odhlučnění motoru, který se skrývá za masivním krytem. Prototyp Citybusu byl vyroben už v roce 95 a dost se od sériových vozů odlišuje. Dodnes jezdí v Praze pod evidenčním číslem 3004, v interiéru má např. jiné sedačky s červeným potahem. V roce 1999 se Renault spojil s Ivecem, který se později stal stoprocentním vlastníkem Karosy. Tím pádem se začal montovat motor Iveco s nízkým objemem 7,8 (Renault 9,8, LIAZ dokonce 11,9). Výkon je ve slabším provedení 180kW, existuje i silnější verze s 213kW. Jelikož jde o městský model, nepřekvapí automatická převodovka (buď Voith nebo ZF). Interiér vozu závisí hlavně na roku výroby a sérii. Starší vozy mají ještě sedadla Fainsa (stejná jako ve vozech 930 a 940), později se dodávala sedadla značky Vogel, nejnovější vozy mají sedadla s anatomickým tvarováním od Steru. Samotná sedadla jsou umístěna na vyšším stupínku a vydrápat se na ně je někdy fakt fuška. Postupné modernizace zasáhly i kabinu řidiče (volant, přístrojová deska). Od roku 2005 se vyrábí model Citelis, který se příliš neliší od posledních sérií Citybusu
Vnější rozměry (mm) | |||
délka | 11 990 | ||
šířka | 2 500 | ||
výška | 2 979 | ||
rozvor | 6 180 | ||
pneumatiky | 275/70 R22.5 | ||
Hmotnost (kg) | |||
pohotovostní | 11 200 | ||
užitečná | 6 800 | ||
Motor | |||
typ | vznětový šestiválec chlazený kapalinou, přeplňovaný turbodmychadlem, s mezichlazením nasávaného vzduchu |
||
název | Iveco Cursor 8 | Renault MIDR | Iveco Cursor 8 |
objem (cm3) | 7 790 | 9 840 | 7 790 |
max. výkon (kW) | 180 | 186 | 213 |
při otáčkách/min. | 2 050 | 2 100 | 2 050 |
točivý mom. (Nm) | 1 100 | 1 000 | 1 100 |
při otáčkách/min. | 1 080 | 1 200 | 1 080-1 800 |
Převodné ústrojí | |||
poháněná kola | zadní náprava | ||
převodovka | automatická třístupňová Voith D 851.3 | ||
automatická čtyřstupňová Voith D 854.3 | |||
automatická čtyřstupňová ZF 4HP 500/502 | |||
automatická pětistupňová ZF 5HP 502 | |||
Podvozek | |||
přední náprava | tuhá náprava Renault, s posilovačem řízení | ||
zadní náprava | portálová ZF | ||
brzdy | vpředu i vzadu kotoučové s ABS a ASR | ||
Provozní vlastnosti | |||
max. rychlost (km/h) | 74 (Voith 851), 83 (ZF 4HP), 89 (Voith 854 a ZF 5HP) | ||
palivová nádrž | 240 l |