Karosa Citelis 18M
14. 3. 2008
Karosa Citelis 18M
KloubovéCitelisy nahradily ve výrobě CityBus 18M, kterému se i vzhledově podobají. Odlišný je hlavně design světel a delší boční skla. Míst k sezení je ve voze 40/44 a k stání 115. Pohotovostní hmotnost zůstala zachována na 17 300 kg, maximální povolená hmotnost činí 28 000 kg. Motor Iveco Cursor 8 se výkonem ani kroutícím momentem neliší od CityBusu 18M, ale splňuje Euro IV. Převodovka je automatická Voith nebo ZF. Převodovka Voith má čtyři stupně vpřed + jeden vzad. Převodovky jsou buď pěti nebo šestistupňové. Maximální rychlost se liší podle typu převodovky. S převodovkou Voith a ZF 5HP se Citelis rozjede až na 80 km/h (na přání). Se šestistupňovou převodovkou ZF může jet vůz až 104 km/h.
Vnější rozměry (mm) | |
délka | 17 800 |
šířka | 2 500 |
výška | 3 185 |
rozvor | 5 600+6 270 |
pneumatiky | 275/70 R22.5 |
Hmotnost (kg) | |
pohotovostní | 17 300 |
užitečná | 10 700 |
Karoserie & interiér | |
druh | samonosná, složená z 10 panelů (skelet je ochráněn kataforetickou lázní) |
počet dveří | 4 (shrnují se dovnitř) |
počet míst k sezení | 40-44 |
počet míst na stání | 115 |
kabina řidiče | plně uzavřená |
Motor | |
typ | vznětový šestiválec chlazený vodou, přeplňovaný turbodmychadlem, s mezichlazením nasávaného vzduchu |
název | Iveco Cursor 8 |
objem (cm3) | 7 790 |
max. výkon (kW) | 213 |
při otáčkách/min. | 2 050 |
točivý mom. (N.m) | 1 100 |
při otáčkách/min. | 1 080-1 800 |
Převodné ústrojí | |
hnací náprava | |
převodovka | automatická třístupňová Voith D 851.3 |
automatická čtyřstupňová Voith D 854.3 | |
automatická čtyřstupňová ZF 4HP 502 | |
automatická pětistupňová ZF 5HP 502 | |
automatická šestistupňová ZF 6HP 502 | |
retarder | hydraulický Telma |
Podvozek | |
přední náprava | nezávislá RI (řízení ZF s hydraulickým posilovačem) |
střední náprava | portálová AVN |
zadní náprava | portálová AVN |
brzdy | vpředu a vzadu kotoučové, uprostřed bubnové |
Provozní vlastnosti | |
max. rychlost (km/h) | 79 (Voith), 80 (ZF 5HP), 104 (ZF 6HP) |