Karosa B 961(E)
20. 3. 2008
Karosa B 961(E)
Karosy B 961 se začaly vyrábět v roce 2002. Navázaly na typ B 941E, kterému se sice podobají, ale odlišností je víc než dost. Vzhledově se liší hlavně díky nové hranaté zádi. Zatímco B 951 moc nesluší, kloubové provedení vypadá mnohem vyváženěji. Změnilo se (bohužel k horšímu) i uspořádání sedadel. Na zadních sedadlech místa opravdu moc není, ovšem hodně zajímavé je provedení zadní pětky sedadel, kde je jedno sedadlo otočeno ve směru ode dveří. Ve vozech je použit nový motor od Iveca, který splňuje Euro III. Oproti B 951 je posílen na 213kW. Stejný motor se objevil i v citybusech. V B 961 je ovšem dost mizerně utlumen, hlavně na volnoběh temně duní že je sotva slyšet vlastní slovo. Vibrace dokážou opravdu slušně promasírovat a je to zadarmo :-). Modernizace přišla už v roce 2003. Nejvíce je to znát na vzhledu díky masce chladiče a lepším lepeným sklům. Převodovky jsou tentokrát jen od firmy Voith - mají tři nebo čtyři stupně. Zatímco vozy B 941 se objevují zpravidla jen ve městech, B 961 zajišťují dost často i příměstský provoz. Linkový kloubák C 943 se totiž po ukončení výroby v roce 2002 nedočkal nástupce a tak museli dopravci vzít zavděk těmito vozy, které se ale na příměstský provoz moc nehodí.
Technické údaje
Vnější rozměry (mm) | |
délka | 17 590 |
šířka | 2 500 |
výška | 3 165 |
rozvor náprav | 5 600+6 270 |
výška podlahy | 790/890 |
pneumatiky | 275/70 R22.5 |
Hmotnost (kg) | |
pohotovostní | 13 870/14 400 (B 961/B 961E) |
užitečná | 12 130/11 600 (B 961/B 961E) |
Karoserie & interiér | |
druh | polosamonosná (ochráněno kataforetickou lázní) |
počet dveří | 4 |
počet míst k sezení | 45 |
počet míst na stání | 122 |
kabina řidiče | plně uzavřená (s klimatizací a miniledničkou) |
Motor | |
typ | vznětový šestiválec chlazený kapalinou, přeplňovaný turbodmychadlem, s mezichlazením nasávaného vzduchu |
název | Iveco Cursor 8 |
objem (cm3) | 7 790 |
max. výkon (kW) | 213 |
při otáčkách/min. | 2 050 |
točivý mom. (Nm) | 1 100 |
při otáčkách/min. | 1 080-1 800 |
Převodné ústrojí | |
hnací náprava | zadní |
převodovka | automatická třístupňová Voith D 851.3 |
automatická čtyřstupňová Voith D 854.3 | |
retarder | hydraulický |
Podvozek | |
přední náprava | tuhá Škoda, s posilovačem řízení ZF |
střední náprava | tuhá Detva |
zadní náprava | Meritor |
brzdy | vpředu kotoučové, uprostřed a vzadu bubnové, s ABS a ASR |
Provozní vlastnosti | |
max. rychlost (km/h) | 70, 80 (čtyřstupňový automat) |
objem palivové nádrže (l) | 300 |
hranatá záď Karosy B 961