Karosa B 732
20. 3. 2008
Karosa B 732
Autobusy Karosa B 732 se vyráběly v letech 1986-1996. Staly se nedílnou součástí hromadné dopravy, kterou jsou dodnes.
Tento nový typ autobusů se začal vyrábět hlavně jako alternativa k vzhledově shodné Karose B 731. Typ B 732 je totiž vybaven manuální převodovkou Praga, což uvítaly zejména podniky zajišťující příměstský provoz. Ale novou Karosou nepohrdly ani velké městské dopravní podniky.
Počet k míst k sezení je ve voze 30 nebo 31(podle provedení) a k stání 63.První autobusy z let 1986 a 87 jsou vybaveny motorem LIAZ o výkonu 148kW, nejčastěji se však v "sedmsettřicetdvojkách" setkáte s motorem LIAZ, splňujícím normu EURO I, o výkonu 155kW. Některé vozy z let 1994 a 1995 jsou vybaveny motorem LIAZ ML 636E o výkonu 175kW, jehož osazení si vyžádalo prodloužení zádě, která je shodná s pozdějším provedením Karosa B 931. Předek vozů však zůstal hranatý, proto autobusy působí značně nevyváženě. Hlavní odlišností oproti vzhledově shodnému typu B 731 je jak bylo zmíněno manuální pětistupňová převodovka. Původně byl vůz vybaven českou převodovkou Praga 5P 80, v roce 1994 se objevila modernizovaná Praga 5P 115 s o něco přesnějším řazením. Novinkou byl zabudovaný hydraulický retarder.
Tento nový typ autobusů se začal vyrábět hlavně jako alternativa k vzhledově shodné Karose B 731. Typ B 732 je totiž vybaven manuální převodovkou Praga, což uvítaly zejména podniky zajišťující příměstský provoz. Ale novou Karosou nepohrdly ani velké městské dopravní podniky.
Počet k míst k sezení je ve voze 30 nebo 31(podle provedení) a k stání 63.První autobusy z let 1986 a 87 jsou vybaveny motorem LIAZ o výkonu 148kW, nejčastěji se však v "sedmsettřicetdvojkách" setkáte s motorem LIAZ, splňujícím normu EURO I, o výkonu 155kW. Některé vozy z let 1994 a 1995 jsou vybaveny motorem LIAZ ML 636E o výkonu 175kW, jehož osazení si vyžádalo prodloužení zádě, která je shodná s pozdějším provedením Karosa B 931. Předek vozů však zůstal hranatý, proto autobusy působí značně nevyváženě. Hlavní odlišností oproti vzhledově shodnému typu B 731 je jak bylo zmíněno manuální pětistupňová převodovka. Původně byl vůz vybaven českou převodovkou Praga 5P 80, v roce 1994 se objevila modernizovaná Praga 5P 115 s o něco přesnějším řazením. Novinkou byl zabudovaný hydraulický retarder.
Rozdělení podle sérií (Karosa B 732)
732.00 | původní verze z let 1986-87. Vybavena motorem LIAZ ML 635 o výkonu 148kW a pětistupňovou převodovkou Praga. Otevřené stanoviště řidiče, plechová zrcátka, pěnová sedadla. |
732.04 | verze z roku 1987, liší se uzavřenou kabinou řidiče |
732.20 | Vyráběna v letech 1987-88. Lepší koženkové sedačky, nový přeplňovaný motor LIAZ ML 636 o výkonu 152kW. Převodovka Praga je mírně vylepšená. |
732.40 | stejná s předchozím provedením, pouze s tišší nápravou Rába |
732.1652 | pohodlnější sedadla s novými potahy, již s motorem LIAZ o výkonu 155kW. |
732.1654 | vyráběná mezi lety 1990-96. Mírné vylepšení převodovky |
732.1658 | vyráběno v roce 1994. Má prodlouženou záď a novou převodovku Praga 5P 115 s integrovaným retardrem Telma |
732.1660 | s hydraulickým retarderem Voith, jinak shodný |
732.1666 | znovu s prodlouženou zádí a novým motorem LIAZ ML 636E - 175kW |
Technické údaje
* verze s prodlouženou, kulatou zádí
Rozměry (mm) | ||||
délka | 11 055,11 347* | |||
šířka | 2 500 | |||
výška | 3 165 | |||
rozvor náprav | 5 600 | |||
výška podlahy | 890 | |||
pneumatiky | 275/70 R22.5 | |||
Hmotnost (kg) | ||||
pohotovostní | 9 400, 9 850, 10 200 (podle motoru) | |||
užiečná | 6 380 | |||
Karoserie & interiér | ||||
druh | samonosná | |||
počet dveří | 3 | |||
počet sedadel | 30/31 | |||
místa na stání | 64/63 | |||
kabina řidiče | uzavřená (kromě 732.00) | |||
Motor | ||||
typ | vznětový šestiválec chlazený kapalinou, přeplňovaný turbodmychadlem |
|||
název | LIAZ ML 635 | LIAZ ML 636 | LIAZ ML 636N | LIAZ ML 636E |
objem (cm3) | 11 940 | |||
max. výkon (kW) | 148 | 152 | 155 | 175 |
při otáčkách/min. | 2 100 | 2 000 | 2 000 | 2 000 |
točivý mom.(Nm) | 742 | 846 | 920 | 1 050 |
při otáčkách/min. | 1300-1400 | 1100-1200 | 1 400 | 1 400 |
Převodné ústrojí | ||||
poháněná kola | zadní | |||
převodovka | mechanická pětistupňová Praga 5P80 | |||
mechanická pětistupňová Praga 5P115 | ||||
Podvozek | ||||
přední náprava | lichoběžníková LIAZ | |||
zadní náprava | tuhá Raba/Detva | |||
brzdy | vpředu i vzadu bubnové | |||
Provozní vlastnosti | ||||
max. rychlost (km/h) | 70 | 78 | 80,84 (s nápravou Detva) | 87 |
palivová nádrž (l) | 240 |
* verze s prodlouženou, kulatou zádí