Karosa Ares 15M
Trojnápravové autobusy Karosa Ares 15M jsou určeny především pro meziměstskou dopravu. Jde o dosud jediný patnáctimetrový autobus, který byl Karosou vyráběn. Výroba Aresu začala v roce 2002 po pečlivém vývoji českých a francouzských konstruktérů. Vůz byl vyráběn především jako náhrada za kloubové autobusy linkového provedení, které Karosa v roce 2002 přestala vyrábět. Pohotovostní hmotnost činí 15 300 kg, maximální povolená hmotnost 24 600. Míst k sezení je v provedení s plošinou pro kočárek 63, bez plošiny 67. Vůz pobere 43/35 (bez plošiny) stojících cestujících. Vznětový motor Renault dCi o zdvihovém objemu 11 120 cm3 splňuje emisní normu EURO 3. Výkon činí 230kW, v silnější verzi až 266kW. Převodovka ZF je manuální, osmistupňová (!). Ares se díky tomu vyznačuje na autobus velmi příznivou spotřebou nafty. Aresy se přestaly vyrábět v roce 2006, kvůli přechodu na novou emisní normu, kterou již Aresy nesplňovaly
Rozměry (mm) | ||
délka | 14 995 | |
šířka | 2 550 | |
výška | 3 395 | |
rozvor | 7 300 + 1 541 | |
výška podlahy | 850 | |
zavazadlový prostor (l) | 7 100 (+ 300 l pro řidiče) | |
pneumatiky | 295/80 R22.5 | |
Hmotnost (kg) | ||
pohotovostní | 15 300 | |
celková (maximální povolená) hmotnost | 24 300 | |
Karoserie & interiér | ||
počet dveří | 2 | |
počet míst k sezení | 63 (s plošinkou pro kočárek) 67 (bez plošinky) |
|
počet míst na stání | 43/35* | |
Motor | ||
typ | vznětový šestiválec chlazený kapalinou, přeplňovaný turbodmychadlem s mezichladičem nasávaného vzduchu |
|
název | Renault dCi 11 | Renault dCi 11 |
objem (cm 3 ) | 11 120 | 11 120 |
max. výkon (kW) při otáčkách/min. | 230/2 100 | 266/2 000 |
max. točivý mom. (Nm) při otáčkách/min. | 1 250/1 200 | 1 620/1 200 |
Převodné ústrojí | ||
hnací náprava | střední | |
převodovka | mechanická osmistupňová ZF 8S.180 | |
Podvozek | ||
přední náprava | nezávislá náprava RI 75 | |
střední náprava | Meritor (celkový převod 12x41, 14x45 nebo 15x42) | |
zadní náprava | nezávislá RI, řízení ZF s hydraulickým posilovačem | |
brzdy | kotoučové s ABS a ASR, elektromagnetický retarder Telma | |
Provozní vlastnosti | ||
max. rychlost (km/h) | 122, 128 (odlišný celkový převod hnací nápravy ) |
122, 128, 141 (závisí na celkovém převodu hnací nápravy) |
palivová nádrž | 430 l |
*s plošinkou pro kočárek/bez plošiny
Komentáře
Přehled komentářů
motor ma spotřebu 34 litru na 100 km a v kopci netahne jaka je příčina bus vlastní CSAC Bus KYJOV da se s tym neco dělat
motor
(sojka sojmor@seznsm.cz, 21. 8. 2012 20:27)